Najczęściej zadawane pytania - e-Faktura
Co odróżnia e-fakturę od papierowego dokumentu?
Faktura papierowa i elektroniczna mają takie same wartości prawne. Różnią się jedynie sposobem dostarczania.
Jaka jest podstawa prawna wystawiania i przysyłania e-faktur?
Kwestie dotyczące faktur elektronicznych reguluje Rozporządzenie Ministra Finansów z 17 grudnia 2010 r. w sprawie przesyłania faktur w formie elektronicznej, zasad ich przechowywania oraz trybu udostępniania organowi podatkowemu lub organowi kontroli skarbowej.
Czy do korzystania z e-faktury potrzebne jest specjalistyczne oprogramowanie?
Aby korzystać niezbędne jest posiadanie:
- adresu e-mail
- bezpłatnego programu do przeglądania plików PDF - Adobe Acrobat Reader
Skąd będę wiedział, że została wystawiona e-faktura?
Dla Odbiorców, którzy korzystać będą z e-Faktury uruchomiony zostanie moduł powiadamiania za pomocą sms o:
- awariach i planowanych pracach na sieciach wod-kan
- wystawieniu faktury VAT za usługi PWiK
- zbliżającym się terminie płatności faktury VAT
- zaległych płatnościach
Czy akceptacja i przyjmowanie faktur elektronicznych wiąże się dla odbiorcy dokumentu z kosztami?
Usługa dla odbiorcy jest całkowicie bezpłatna.
Czy zgadzając się na fakturę elektroniczną, będę mógł wydrukować fakturę?
Wydrukowanie obrazu e-faktury, np. do celów akceptacji wewnątrz firmy, jest możliwe, lecz powstały w ten sposób papierowy obraz e-faktury nie jest dokumentem księgowym. Dokumentem księgowym jest wyłącznie e-faktura przechowana w postaci elektronicznej. Ma ona taką samą wartość prawną jak zwykła faktura w formie papierowej.
Jakie korzyści będę miał z przejścia na fakturę elektroniczną?
- dostępność (dostęp do faktur z dowolnego miejsca na świecie z dostępem do internetu)
- wygoda przechowywania (brak konieczności gromadzenia papierowych dokumentów)
- bezpieczeństwo przesyłki (brak ryzyka narażenia Państwa na niepożądane ujawnienie danych)
- oszczędność czasu
- niższy abonament
- wybierając e-fakturę przyczyniają się Państwo do dbania o środowisko naturalne.
Jak można zrezygnować z e-faktury?
Aby zrezygnować z otrzymywania faktury elektronicznej, należy wypełnić formularz "REZYGNACJA Z E-FAKTURY"
Po otrzymaniu formularza rezygnacji z otrzymywania faktur elektronicznych wstrzymujemy wysyłanie faktur w formie elektronicznej po upływie 20 dni licząc od dnia otrzymania oświadczenia od Odbiorcy. Faktury dotyczące kolejnego okresu rozliczeniowego będą przesyłane w formie papierowej na wskazany w Umowie adres korespondencyjny.
Czy można zmienić adres e-mail do otrzymywania elektronicznych faktur?
Aby zmienić adres e-mail do otrzymywania e-faktur, należy wypełnić formularz "Aktualizacja adresu e-mail" dostępny na naszej stronie internetowej.
Czy możliwe jest otrzymywanie faktur elektronicznych i papierowych jednocześnie?
Nie. Faktury mogą być dostarczane tylko w jednej formie.
Jak przechowywać faktury elektroniczne?
Klient ma możliwość utworzenia swojej kopii e-faktury poprzez zapisanie jej na swoim dysku (np. pendrive, dysk twardy komputera).